Man sidder her, dagen derpå, med en følelse af, at man var til en af de bedste fester, som bare sluttede forkert.
Kevin Magnussen kvalificerede, helt fantastisk, sin HAAS racer ind som nummer 6. En startplacering der blev opgraderet til nummer 5, som følge af en straf til hjemmebanehåbet Daniel Ricciardo i Red Bull.
Denne super flotte startplacering kom i hus, til trods for at han ikke havde kørt ret mange omgange, som følge af mindre tekniske udfordringer og regn i den 3. træning.
Australiens Grand Prix 2018. Haas i 4. og 6. position
Copyright Haas F1
Da Kevin, efter en kun rimelig start, placerede sig perfekt i første sving og kom udenom Max Verstappen, tænkte man straks, at det her kan blive virkelig stort.
Det hårde pres fra Verstappen, modstod han flot, hvilket fik den hurtige hollænder til at presse sin Red Bull for meget, så han spandt.
Herefter var det 4 og 5 til HAAS, hvilket betød at Kevin kunne spare lidt på materiellet, uden at skulle være nervøs for Grosjean i den anden HAAS.
Med placering forest af de to, var det således også Kevin der havde kaldet, om hvornår de skulle gå i pit. Han valgte at gå i pit selv og så var det, at det gik galt.
Venstre baghjul blev ikke monteret korrekt, hvilket sendte Magnussen ud af løbet.
At mekanikerne lavede stort set samme fejl på Grosjeans bil, kort efter, så også han måtte parkere, bevidner, at det næppe blot er en mekanikerfejl, men at der nok har været problemer på venstre side af bilen.
Det følger vi op på i en anden artikel.
Pitstop-træning vil blive intensiveret
Copyright Haas F1
I løbet, havde en helt suveræn Hamilton, valgt at pitte lige inden Grosjeans uheld, for at dække Räikkönen, der ligeledes havde pittet fra 2. pladsen.
Det viste sig at være utroligt uheldigt, da manden på tredjepladsen, Sebastian Vettel i Ferrari, således kunne pitte under virtuel safty car, hvilket sendte ham ud igen, lige foran Hamilton, en plads han ikke afgav.
Australians Grand Prix 2018. Safety Car under løbet pga Haas. Mercedes-AMG GT R med 585 Hk
Copyright Mercedes AMG
Der er ingen tvivl om, at Ferrari og Vettel var heldige, men de søgte også heldet.
Da de to forreste var gået i pit, satte Vettel pludselig nogle super stærke tider, hvilket allerede inden den virtuelle sikkerheds bil kom på banen, var med til at sikre ham overtaget.
Så når man ikke kan vinde på fart, er en stærk strategi vejen til det, hvilket Ferrari viste.
Efterfølgende er det kommet frem, at Hamiltons Mercedes, havde en software fejl, der betød at de kørte for langsomt under den virtuelle sikkerhedsbil.
Daniel Ricciardo havde, modsat holdkammerat Verstappen, en ganske god dag på kontoret. Så god, at den var tæt på at kunne have sendt ham på podiet. Men endnu engang missede han det podie, han drømmer så meget om.
Et hold, der efter dagens løb, må have det som de havde vundet, var McLaren.
En, lidt heldig, 5. plads til Alonso og en 9. plads til Vandoorne, lover godt for McLarens indsats i år. Tilmed i et løb, som de på forhånd havde udnævnt som det sværeste for dem.
Om de kan tage det momentum med sig videre til Bahrain, må vi se om 14 dage, men det ser bedre ud for det orange hold, end det har gjort i mange år.
Australiens Grand Prix 2018. McLaren. Fernando Alonso
Copyright McLaren
Et hold, der derimod kom ud af Australiens GP, noget duknakket, er Force India.
Til trods for at der var 5 biler der udgik, formåede de ikke at få en eneste bil med i pointene. For holdet der sluttede som nummer 4 sidste år, er det virkelig skidt.
At Williams også ender udenfor pointene, var ikke lige så overraskende.
Stroll kørte et helt igennem forfærdeligt løb, der slet ikke viste at han er på sin anden sæson, mens rookie Sergio Sirotkin i den anden Williams, var uheldig at få en plasticpose ind i bremsekølingen på det ene forhjul, hvilket sendte ham ud, med en ”lang” pedal.
Næste løb i Bahrain, er meget anderledes, så det er svært at drage konklusioner ud fra dette Grand Prix, andet end, at alt tyder på at vi igen vil se en fight i front, mellem Mercedes, Ferrari og Red Bull.
HAAS ser så stærke ud, at vi godt tør tro på at de er ”best of the rest”.
McLaren ligger lige efter HAAS, sammen med Renault.
Force India og Williams har meget arbejde, før de kan være med. Og Toro Rossos unge kørere, skal lige falde til, inden de kan rykke frem i feltet. Bilen ser ud til at virke rimeligt godt.
Slutteligt, så er Alfa Romeo Sauber, fortsat sidst, et stykke tid endnu.